مطالبه گری مردم / نصرت سپهر
دلسوزان اسلام ابادي :چرا مردم مطالبه گر نیستند ؟!؟
چه چیزی باید مطالبه کنند ؟!؟
چگونه مطالبه کنند ؟
چه وقت مطالبه کنند؟
چکارکنیم تا مطالبات قانونی جزءفرهنگ جامعه شود.؟
این سوالاتی است که باید برای آنها جواب در ست پیدا کنیم.
آشنایی مردم با اهداف و وظایف ادارات وبخصوص شهرداری وشورا را میتوان به عنوان محرکی درجهت بیان درست مطالبات دانست.واگر این فرهنگ مطالبه گری توسعه یابد سطح توقع وانتظارات مردم از کاندیداهای شورای شهردر پیش بسیار متفاوت میگردد.پس میتوان گفت: یکی از دلایل پایین آمدن سطح دانش ،تخصص ،تجربه وچهار چوبها اعضای شورای شهرهمین موضوع است.
مردم اطلاعات لازم (وظایف شورا وشهر داری) از کجا بگیرند ؟آیا شهر داری در این زمینه اطلاع رسانی کافی انجام داده است؟آیا رسانه های مکتوب ودیجیتال وصدا وسیما در این زمینه برنامه های مدون ومستمر دارند؟مگر نه اینکه یکی از وظایف بخش فرهنگی شهرداریها اطلاع رسانی کافی در قالبهای مختلف(بروشور ،فبلم،انیمیشن،پوستر ،تراکت و… ،) است.
مردم نیز باید بخواهند .”بچه تا گریه نکند شیر به او نمی دهند” وما باید این موضوع را بدانیم که “”حق گرفتنیه نه دادنی””!
آیا نباید برای درک بهتر استحقاق مطالبات خود وقتی اختصاص دهیم؟؟! ولااقل لحظه ای تفکر ومطالعه کنیم !؟!اگر مسولین مربوطه کوتاهی هایی داشته اند، بخش عمده ای ازابن موضوع به کمی وکاستی ها وبه عدم مطالبه بموقع افراد جامعه برمیگردد!!! وچه بداست که انسان به وظایف واختیاراتش عالم نباشد .الفبای مدیریت زندگی آشنایی با وظایف واختیارات است .کدام منبع توسعه آگاهی دهی وظایف واختیارات افراد جامعه را به عهده دارد!؟
چه مقدار ما برای این مسله وقت گذاشته ایم؟
ایا میدانیم روح وظیفه شناسی درفرهنگ فولکلور منطقه ما نهادینه شده . با تاملی کوتا در جامعه شناسی کهن این شهرستان متوجه میشویم که از بچه دوساله تا پیرمرد نود ساله به درستی وظایفشان راصحیح تقسیم و انجام میدادند .ایا امروز در ادارات وارگانها ومدیریت منزل این روند درست تقسیم وظایف بخوبی انجام می گیرد ؟!؟!اگر نمی گیرد چرا ؟!؟چون متاسفانه مثل گذشتگانمان برای موارد تربیتی آموزشی وقت نمیگذاریم؟!!!مگر عدالت چیزی غیر ازوظایف اخلاقی است؟!؟
امروزه نیز می توان باتوجه بیشتربه اجرایی کردن وظیفه صحیح بخشی ازمشکلاتمان راکاهش دهیم، و بدانیم که بزرگترین کلمه دنیا میتواند” وظیفه” باشد.
البته چگونه طلب کردن مطالبات، بستگی به میزان شناخت وهنگام طرح آن دارد.ضرب المثل محلی داریم که میگوید””دریغ از جنازه ای که به شب بخورد””
*آهن را بایدتاگرم هست کوبید.*
“هرسخن جایی وهرنکته مکانی دارد”
و….
در بیشترمواقع بقول قدیمیها میشود “قال دیوای گرگ”
چرا؟!؟این موضوعی است که نباید اتفاق بیفتد!!!
نظر به اینکه “زمان منتظر کسی نمی ماند”نباید بیشتر از این فرصت سوزی داشته باشیم؟؟

چه چیزی باید مطالبه کنند ؟!؟
چگونه مطالبه کنند ؟
چه وقت مطالبه کنند؟
چکارکنیم تا مطالبات قانونی جزءفرهنگ جامعه شود.؟
این سوالاتی است که باید برای آنها جواب در ست پیدا کنیم.
آشنایی مردم با اهداف و وظایف ادارات وبخصوص شهرداری وشورا را میتوان به عنوان محرکی درجهت بیان درست مطالبات دانست.واگر این فرهنگ مطالبه گری توسعه یابد سطح توقع وانتظارات مردم از کاندیداهای شورای شهردر پیش بسیار متفاوت میگردد.پس میتوان گفت: یکی از دلایل پایین آمدن سطح دانش ،تخصص ،تجربه وچهار چوبها اعضای شورای شهرهمین موضوع است.
مردم اطلاعات لازم (وظایف شورا وشهر داری) از کجا بگیرند ؟آیا شهر داری در این زمینه اطلاع رسانی کافی انجام داده است؟آیا رسانه های مکتوب ودیجیتال وصدا وسیما در این زمینه برنامه های مدون ومستمر دارند؟مگر نه اینکه یکی از وظایف بخش فرهنگی شهرداریها اطلاع رسانی کافی در قالبهای مختلف(بروشور ،فبلم،انیمیشن،پوستر ،تراکت و… ،) است.
مردم نیز باید بخواهند .”بچه تا گریه نکند شیر به او نمی دهند” وما باید این موضوع را بدانیم که “”حق گرفتنیه نه دادنی””!
آیا نباید برای درک بهتر استحقاق مطالبات خود وقتی اختصاص دهیم؟؟! ولااقل لحظه ای تفکر ومطالعه کنیم !؟!اگر مسولین مربوطه کوتاهی هایی داشته اند، بخش عمده ای ازابن موضوع به کمی وکاستی ها وبه عدم مطالبه بموقع افراد جامعه برمیگردد!!! وچه بداست که انسان به وظایف واختیاراتش عالم نباشد .الفبای مدیریت زندگی آشنایی با وظایف واختیارات است .کدام منبع توسعه آگاهی دهی وظایف واختیارات افراد جامعه را به عهده دارد!؟
چه مقدار ما برای این مسله وقت گذاشته ایم؟
ایا میدانیم روح وظیفه شناسی درفرهنگ فولکلور منطقه ما نهادینه شده . با تاملی کوتا در جامعه شناسی کهن این شهرستان متوجه میشویم که از بچه دوساله تا پیرمرد نود ساله به درستی وظایفشان راصحیح تقسیم و انجام میدادند .ایا امروز در ادارات وارگانها ومدیریت منزل این روند درست تقسیم وظایف بخوبی انجام می گیرد ؟!؟!اگر نمی گیرد چرا ؟!؟چون متاسفانه مثل گذشتگانمان برای موارد تربیتی آموزشی وقت نمیگذاریم؟!!!مگر عدالت چیزی غیر ازوظایف اخلاقی است؟!؟
امروزه نیز می توان باتوجه بیشتربه اجرایی کردن وظیفه صحیح بخشی ازمشکلاتمان راکاهش دهیم، و بدانیم که بزرگترین کلمه دنیا میتواند” وظیفه” باشد.
البته چگونه طلب کردن مطالبات، بستگی به میزان شناخت وهنگام طرح آن دارد.ضرب المثل محلی داریم که میگوید””دریغ از جنازه ای که به شب بخورد””
*آهن را بایدتاگرم هست کوبید.*
“هرسخن جایی وهرنکته مکانی دارد”
و….
در بیشترمواقع بقول قدیمیها میشود “قال دیوای گرگ”
چرا؟!؟این موضوعی است که نباید اتفاق بیفتد!!!
نظر به اینکه “زمان منتظر کسی نمی ماند”نباید بیشتر از این فرصت سوزی داشته باشیم؟؟
برای اینکه موضوع مطالبات نهادینه شود وجزء فرهنگ جامعه درآید باید بصورت مستمر ومداوم این فرهنگ را ترویج دهیم تا سطح مطالبات وانتظارات مردم بالارود و فرصتی برای افراد بیمقدار کار نابلد(مدعیان کوتوله)باقی نماند.امید وارم… امیدوا…..
كرمانشاه ديلي
+ نوشته شده در دوشنبه هجدهم مرداد ۱۳۹۵ ساعت 19:18 توسط علي فرخي
|